• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

Specjaliści w naszym przedszkolu

 

 

Okres wychowania przedszkolnego to czas intensywnego rozwoju psychoruchowego dziecka. W tym okresie występuje również intensywny rozwój mowy i języka. Ze względu na indywidualne tempo rozwoju i liczne dysharmonie rozwojowe u dzieci w wieku 3-6 lat rozwój mowy jest bardzo zróżnicowany. Wśród dzieci uczęszczających do tej samej grupy przedszkolnej znajdują się dzieci, które zaczęły mówić bardzo wcześnie i ich mowa pod względem artykulacyjnym i gramatycznym jest prawidłowa, są także takie, u których występują poważne zaburzenia i wady wymowy.

Poziom rozwoju mowy i języka już na etapie przedszkola może znacząco wpływać na dalszy rozwój dziecka i jego sukces edukacyjny w przyszłości. Mowa, bowiem w znacznym stopniu wpływa na rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Zajęcia edukacyjne prowadzone w przedszkolu, dostosowane do poziomu rozwoju i aktualnych możliwości dziecka, możliwość przebywania z rówieśnikami oraz prawidłowe wzorce wymowy stwarzają dzieciom wspaniałe warunki do stymulacji języka i kształcenia kompetencji językowych. Ze względu na dużą „plastyczność” mózgu w tym okresie, ważne jest również rozpoczęcie intensywnej terapii logopedycznej wśród dzieci, u których występują wady i opóźnienia mowy. Terapia ta powinna być prowadzona w formie zabawy a nie żmudnych ćwiczeń tak by zachęcała dziecko do wysiłku a nie zniechęcała.

Okres przedszkolny to również czas, kiedy terapia przynosi najlepsze efekty a nieprawidłowe nawyki w obrębie aparatu artykulacyjnego nie zdążyły się jeszcze utrwalić. Systematyczne utrwalanie przez rodziców zaleconych ćwiczeń w domu, wpływa na skrócenie czasu terapii oraz może zapewnić dziecku prawidłowy początek kariery szkolnej.

 

 

 

LOGOPEDA W NASZYM PRZEDSZKOLU:

 

  1. Przeprowadza badania przesiewowe dzieci, kwalifikuje je do zajęć logopedycznych, przeprowadza diagnozę wstępną. 
  2. Przeprowadza diagnozę logopedyczną oraz weryfikującą.
  3. Zajmuje się stymulowaniem rozwoju poznawczo-językoweg,  prowadzi ćwiczenia  poprawiające koncentrację uwagi (uwagę słuchową) niezbędną do prowadzenia terapii logopedycznej.  
  4. Prowadzi terapię logopedyczną zaburzeń mowy i wad wymowy poprzez: prowadzi  ćwiczenia kształtujące prawidłową wymowę oraz poprawiające sprawność aparatu artykulacyjnego (ćw. oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, dykcyjne), wywołuje głoski, utrwala je zgodnie z metodyką logopedyczną (wywoływanie, utrwalanie, automatyzacja). Koryguje wady wymowy ( prowadzi ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej, zajmuje się integrowaniem, usuwaniem przetrwałych odruchów wpływających na rozwój mowy i jakość wypowiedzi). Zajmuje sie kształtowaniem prawidłowych funkcji w obrębie aparatu artykulacyjnego (połykania, żucia, gryzienia). Wykonuje masaż logopedyczny, prowadzi elektrostymulację w obrębie aparatu artykulacyjnego w miarę potrzeb.
  5. Rozwija  kompetencje komunikacyjne i językowe poprzez: usprawnianie lub doskonalenie umiejętności wypowiadania się. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem w sytuacjach społecznych, rozwijanie sprawności językowej. W razie potrzeby wprowadza komunikację alternatywną i wspomagajacą AAC- znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne lub graficzne (symbole jednoznaczne, Makaton, gesty naturalne, PCS) w zależności od potrzeb i możliwości dziecka, u dzieci, u których nie wykształciła się mowa werbalna.
  6. Prowadzi profilaktykę logopedyczną.
  7. Usprawniwnia lub doskonali percepcję słuchową, słuch fonematyczny. Wychowanie słuchowe.
  8. Udziela porad i konsultacji dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
  9. Opracowuje dokumentację np.  informację o funkcjonowaniu dziecka na zajęciach logopedycznych na wniosek rodziców, załaczniki do IPET, plany terapii, wskazówki do pracy w domu itp. 

 

 

Opracowała: logopeda Grażyna Kurowska

 

 

 

Zasady współpracy logopedy z rodzicami.

 

  1. Rodzic ma prawo do szczegółowej informacji dotyczącej diagnozy i terapii logopedycznej jego dziecka oraz do informacji dotyczącej zajęć, w których uczestniczy dziecko.
  2. Informacje są udzielane przez logopedę prowadzącego terapię dziecka po wcześniejszym umówieniu się.
  3. Dziecko uczestniczące w zajęciach powinno być zdrowe, bez objawów infekcji (katar, kaszel, gorączka). W przypadku stwierdzenia przez logopedę, pielęgniarkę lub nauczyciela takich objawów u dziecka, zajęcia mogą być skrócone lub dziecko nie będzie w nich uczestniczyć.
  4. Materiał z zajęć (ćwiczenia, wyrazy, zdania, wierszyki itp.) należy utrwalać w domu – ćwiczymy codziennie około 5-10 minut. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy zadbać o drożność nosa u dziecka.
  5. Ćwiczenia powinny być prowadzone w atmosferze spokoju oraz zrozumienia trudności dziecka (pośpiech i nerwowość utrudniają przyswajanie materiału oraz zniechęcają dziecko do ćwiczeń).
  6. W przypadku trudności z wykonywaniem zaleconych ćwiczeń w domu, rodzic może zgłosić się po wskazówki lub instruktaż do logopedy.
  7. Pisemne informacje dotyczące przebiegu terapii logopedycznej oraz poziomu funkcjonowania dziecka na zajęciach logopedycznych są sporządzane przez logopedę na pisemny wniosek rodziców złożony w sekretariacie przedszkola. Na przygotowanie pisemnej informacji logopeda oraz inni specjaliści mają 14 dni roboczych.  

 

PEDAGOG SPECJALNY W NASZYM PRZEDSZKOLU

 

  1. Przeprowadza diagnozę  pedagogiczną. Dokonuje oceny poziomu funkcjonowania dziecka (ocena poziomu rozwoju ruchowego i funkcji motorycznych, funkcji poznawczych, percepcji wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej i schematu ciała, koordynacji, lateralizacji i rozwoju psychomotorycznego).
  2. Prowadzi zajęcia rewalidacyjne.  Do zadań pedagoga specjalnego należy (w zależności od zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie ksztalcenia specjalnego):

 

  • Kształtowanie, rozwijanie schematu ciała, orientacji przestrzennej oraz czucia położenia ciała w przestrzeni (propriocepcja).
  • Kształtowanie, doskonalenie i usprawnianie koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
  • Usprawnianie motoryki dużej, doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej, płynności ruchów i planowania.
  • Usprawnianie motoryki małej, terapia ręki. Niwelowanie nieprawidłowego napięcia mięśniowego w obrębie dłoni i rąk, doskonalenie precyzji ruchów.
  • Kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzi pisarskich, kompensowanie chwytu poprzez dobór odpowiednich narzędzi.
  • Stymulowanie, rozwijanie procesów poznawczych              (pamięć, myślenie, spostrzeganie, mowa i uwaga).
  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych (werbalnych i alternatywnych sposobów porozumiewania się).
  • Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • Doskonalenie i usprawnianie technik szkolnych wg potrzeb np.( ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów, ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia na materiale literowym.)
  • Rozwijanie i utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych.
  • Wzbogacanie i rozwijanie odczuć zmysłowych (stymulacja  polisensoryczna).
  • Udzielanie porad i konsultacji dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
  • Prowadzenie dokumentacji. Opracowywanie informacji o funkcjonowaniu dziecka, prowadzenie obserwacji, prowadzenie innej dokumentacji, dokonywanie ewaluacji.

 

 TERAPEUTA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W NASZYM PRZEDSZKOLU

 

  1. Prowadzi terapię procesów przetwarzania sensorycznego:ćwiczenia ukierunkowane na normalizację modulowania danych sensorycznych -przedsionkowych, proprioceptywnych, dotykowych, słuchowych, wzrokowych, węchowych. Normalizację reakcji posturalnych. Rozwijanie i doskonalenie mechanizmów równoważnych. Rozwijanie i doskonalenie ruchów gałek ocznych. Kształtowanie i doskonalenie percepcji dotykowej (czucie różnicujące). Kształtowanie i doskonalenie kinestezji. Doskonalenie planowania motorycznego. Rozwijanie i doskonalenie obustronnej koordynacji ruchowej. Stymulowanie, doskonalenie linii środka. Stymulowanie, doskonalenie schematu ciała i orientacji w najbliższej przestrzeni.
  2. Kwalifikuje dzieci do zajęć.
  3. Przeprowadza obserwację kliniczną dzieci uczęszczających na terapię SI, oraz dokonuje obserwacji klinicznej dzieci zgłoszonych przez nauczycielki lub na prośbę rodzica.
  4. Udziela porad i konsultacji, instruktażu dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
  5. Opracowuje dokumentację np. obserwację o funkcjonowaniu dziecka na zajęciach, o przebiegu i efektach terapii, plany terapii, zalecenia do pracy w domu itp.

 PSYCHOLOG W NASZYM PRZEDSZKOLU 

         1. Prowadzi obserwacje dzieci w grupach,  zachowania w różnych sytuacjach, a zwłaszcza w subiektywnie dla dziecka trudnych – 

         na tej podstawie ustala  ewentualne trudności, problemy wychowawcze, czy obszary do dalszej diagnostyki  i pogłębionej pracy

         terapeutycznej; 

         2. Stymuluje rozwój emocjonalno-społeczny – prowadzi zajęcia rozwijające inteligencję emocjonalną dziecka i Trening Umiejętności

         Społecznych. 

         3. Dba o samoocenę dziecka i jego mocne strony. 

         4. Współpracuje z innymi specjalistami w przedszkolu. 

         5. Służy pomocą rodzicom - udziela porad i konsultacji.

                                                                                            

         Psycholog jest dostępny dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola w godzinach swojej pracy. 

         Istnieje możliwość indywidualnej konsultacji z psychologiem, po wcześniejszym, telefonicznym ustaleniu terminu.

 

 

 

Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:

LOGOPEDA PANI URSZULA WEREMIUK  TEL. 22 277 20 35   e-mail: uweremiuk@eduwarszawa.pl

  GODZINY PRACY: 

         OD PONIEDZIAŁKU   DO PIĄTKU     8:00-13:30

 

LOGOPEDA, TERAPEUTA SI PANI GRAŻYNA KUROWSKA TEL 22 277 11 37  e-mail:  GKurowska@eduwarszawa.pl

GODZINY PRACY:     

          PONIEDZIAŁEK    8:00 - 15:00 ( SI )

           WTOREK                 8:00 - 14:00  (SI) 

           ŚRODA , CZWARTEK,  PIĄTEK            8:00 - 13:00           terapia logopedyczna  

TERAPEUTA SI PANI  ZUZANNA WARSZAWSKA

GODZINY PRACY:          CZWARTEK  7:30 - 15: 30

PEDAGOG SPECJALNY PANI KATARZYNA ŚWIDEREK e-mail: 

GODZINY PRACY: 

           PONIEDZIAŁEK i WTOREK   8:00 - 14:00 

           ŚRODA                    8:00 - 13:30          

           CZWARTEK            8:00 - 13:30           

            PIĄTEK                   8:00 - 13:30     

 

PSYCHOLOG PANI   IWONA  IŻAKIEWICZ NUMER TELEFONU DO KONTAKTU  (sekretariat   222772030) 

GODZINY PRACY:

Poniedziałek  12.00-16:00

Wtorek            12:00-16:00

Środa              8:00- 13:00

Czwartek         8.00-12.00

Piątek             8.00:-13:00